Erasmus+ pytania i odpowiedzi
Program i projekty Erasmus +

Co to jest akredytacja erasmusa?
Akredytacja to “bilet wstępu” do programu Erasmus+ na lata 2021-2027, a jej otrzymanie oznacza odejście od pisania corocznych wniosków krótkoterminowych na rzecz stałego źródła finansowania w postaci wniosków budżetowych rozpisywanych w miarę potrzeb placówki. Polecana jest instytucjom, które posiadają już doświadczenie w projektach unijnych. SJO GLOSSA nie pomaga w pisaniu wniosków o akredytację, jednak po jej uzyskaniu, placówka może realizować z nami mobilności.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Co to jest „Plan Erasmusa”?
Plan Erasmusa to odpowiednik Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły z poprzedniej edycji programu. Powinien być przygotowany przez wszystkich uczestników projektu i zawierać informacje o potrzebach instytucji w perspektywie podniesienia poziomu jakości nauczania, kwalifikacji pracowników, programów nauczania, zarządzania, wymiaru europejskiego oraz współpracy międzynarodowej. Krótko mówiąc to ogólny plan rozwoju szkoły i korzyści jakie otrzyma ona po uzyskaniu grantu i realizacji mobilności.


Co to jest Europass Mobility?
Europass Mobility to dokument zawierający informacje na temat wiedzy i kwalifikacji nabytych podczas szkolenia w innym kraju europejskim. Aby go uzyskać uczestnik mobilności musi wcześniej uzupełnić wszystkie informacje na stronach unijnych, a następnie przekazać go szkole zagranicznej do podpisu. Aktualne informacje o dokumentach Europass można znaleźć tutaj.


Co to jest „zielona podróż” i czy mogę z niej skorzystać?
“Zielona Podróż” to nowość w programie Erasmus+. Aby skorzystać z tej formy wsparcia finansowego, podróż musi być realizowana poprzez niskoemisyjne środki transportu np. autobus, pociąg, car-pooling, rower. Z racji tego, że taka forma podróży przy dłuższych dystansach komplikuje dojazd na miejsce (np. przesiadki, wydłużony czas dojazdu na miejsce) SJO GLOSSA rozpisuje wnioski na podróż standardową, która była wybierana do tej pory i dzięki której uczestnicy nadal będą mogli skorzystać z lotów do miejsca docelowego.


Czy wszystkie koszty wyjazdów są pokrywane z grantu Erasmus+?
Uczestnik mobilności otrzymuje wsparcie nie tylko na kurs, ale i usługi z nim związane, czyli podróż i pobyt na miejscu. Szczegółowe informacje odnośnie kwot dofinansowania można znaleźć tutaj.


Czy mogę sfinansować z grantu kurs droższy niż 400/800 EUR?
Tak, w wypadku zakupienia droższego kursu niż przewiduje dofinansowanie na niego, uczestnik może wyrównać ten koszt, przesuwając środki z otrzymanego wsparcia na całą mobilność.


Kiedy przyjmowane są zgłoszenia do programu Erasmus+?
Nabór do projektów krótkoterminowych odbywa się raz w roku i składa się je w lutym. W związku z tym SJO GLOSSA rozpoczyna swój nabór do pomocy przy wnioskach we wrześniu, ale wszystko zależy od ostatecznego terminu składania wniosków ogłoszonego przez Narodową Agencję dla danej edycji. Aby być na bieżąco z wszystkimi informacjami na ten temat zapraszamy do zapisu do naszego newslettera (link na dole strony).


Ile maksymalnie osób z jednej szkoły może wyjechać na kursy za granicę w ramach jednego projektu Erasmus+?
W ramach jednego wniosku krótkoterminowego w danej szkole można zrealizować maksymalnie 30 mobilności. Od edycji 2025 pojawiły się jednak obostrzenia w tym zakresie:
W przewodniku można przeczytać zapis: “Całkowita kwota dotacji na „Kursy i szkolenia” będzie ograniczona do maksymalnie 50% dotacji przyznanej na projekt. W drodze wyjątku, w przypadku projektów o łącznej dotacji do 40 000 EUR tę maksymalną kwotę ustala się na 20 000 EUR”.
W związku z powyższym w projekcie realnie można ująć 10-11 mobilności 5-dniowych dla działań “kursy i szkolenia” chyba, że placówka dodała inne działania i budżet wzrósł – wówczas zgodnie z informacją z NA, na mobilności można przeznaczyć do 50% całego budżetu.


Ile może wynosić budżet wniosku krótkoterminowego dla nauczycieli?
We wnioskach w roku 2025 wprowadzono zasadę, że jeśli wniosek opiera się na samych kursach dla kadry, budżet całkowity projektu nie może przekroczyć 20 000 EUR:
“Całkowita kwota dotacji na „Kursy i szkolenia” będzie ograniczona do maksymalnie 50% dotacji przyznanej na projekt. W drodze wyjątku, w przypadku projektów o łącznej dotacji do 40 000 EUR tę maksymalną kwotę ustala się na 20 000 EUR”.


Ile czasu mają uczestnicy projektu na realizację swojego wyjazdu?
Projekty krótkoterminowe rozpisywane są od 6 do 18 miesięcy i w tym czasie szkoła musi zrealizować wszystkie mobilności i wdrożyć zmiany po odbytych szkoleniach. Pisząc z nami wniosek, termin kursu uczestnicy wybierają na etapie planowania projektu.


Czy wszyscy uczestnicy mobilności mogą wyjechać w jednym terminie?
Aby projekt był wartościowy i przyniósł realne korzyści szkole, która stara się o grant, uczestnicy powinni zróżnicować mobilności pod względem rodzajów kursów/krajów/szkół/terminów. Im większa różnorodność w tym zakresie, tym większe szanse na grant. Mobilności oprócz nauki języka są także okazją do poznania innych kultur i nawiązania kontaktów z innymi uczestnikami kursu, co może w przyszłości zaowocować dodatkową współpracą z różnymi europejskimi szkołami, dlatego nie przewiduje się jednego terminu mobilności dla wszystkich uczestników z danej szkoły. We wnioskach składanych od roku 2025 przyjęto zasadę, że na ten sam kurs w tej samej szkole może wyjechać maksymalnie trzech pracowników placówki.


Jesteśmy w trakcie realizacji projektu Erasmus na Mobilność Kadry. Czy możemy już teraz pisać kolejny wniosek o dofinansowanie?
Najlepszym rozwiązaniem jest zakończenie projektu i dopiero potem ponowne staranie się o grant, ponieważ nowy projekt opiera się również na osiągnięciach z poprzedniego, a te nie są do końca znane do momentu rozliczenia.


Na czyje konto Narodowa Agencja przelewa kwotę przyznanego grantu?
Grant z Narodowej Agencji w pierwszej kolejności przesyłany jest na konto Organu Prowadzącego (w wybranej przez niego walucie), a następnie na konto szkoły i dalej uczestników.


Co to znaczy, że pieniądze z Narodowej Agencji wypłacane są ryczałtowo?
Wypłacanie środków ryczałtem oznacza, że Narodowa Agencja zakłada pewne kwoty na poszczególne składowe wyjazdu i wypłaca je uczestnikowi bez względu na to ile rzeczywiście dana składowa wyjazdu kosztuje. W praktyce oznacza to m. in., że NA przekazuje 800 EUR na kurs i zakłada, że w tej kwocie uczestnik realizuje kurs bez względu na to czy realnie koszt kursu wynosi 780 EUR czy 820 EUR.


Czy szkoła, która posiada akredytację może starać się o wniosek krótkoterminowy?
Szkoła, która posiada akredytację nie może starać się o wniosek krótkoterminowy.


Jakie są konsekwencje wycofania się z realizacji projektu przez uczestnika/szkołę po otrzymaniu grantu z Narodowej Agencji?
Jeśli szkoła otrzymała grant, a jeszcze nie podpisała umowy z Narodową Agencją, to szkoła nie ponosi żadnych konsekwencji, w tym finansowych, na rzecz Narodowej Agencji – niepodpisanie umowy w terminie, jest równoznaczne z wycofaniem się z projektu. Warto jednak pamiętać, że jeżeli szkoła w przyszłości będzie chciała aplikować o dofinansowanie, sytuacja z nie podpisaniem innej umowy finansowej może mieć wpływ na negatywną ocenę kolejnego wniosku.
Jeśli szkoła otrzymała grant, podpisała już umowę i będzie chciała wycofać się z projektu, to tego typu działania muszą być szczegółowo omówione z Narodową Agencją i będą indywidualnie rozpatrywane, Oprócz ewentualnych konsekwencji finansowych związanych z rezygnacją z projektu, w przyszłości decyzja ta może wpłynąć na negatywną ocenę innych wniosków finansowanych przez UE.
Jeśli szkoła otrzymała grant i chce zrealizować zaakceptowany przez Narodową Agencję wniosek, ale wyznaczony do projektu nauczyciel z jakiś powodów rezygnuje z udziału w nim, szkoła ma kilka możliwości:
- znaleźć nowego uczestnika, który dołączy do projektu w zastępstwie osoby, która z niego rezygnuje; warto, by nowa osoba miała podobne doświadczenia zawodowe, co nauczyciel, za którego wchodzi do projektu i by pełniła w nim te same funkcje (ten wariant jest najbardziej optymalny dla szkoły)
- podpisać umowę finansową z Agencją Narodową na mniejszą ilość uczestników, niż został przyznany grant (ten wariant nie jest jednak polecany, ponieważ może mieć negatywny wpływ na inne wnioski finansowane z UE).


Co to jest akredytacja erasmusa?
Akredytacja to “bilet wstępu” do programu Erasmus+ na lata 2021-2027, a jej otrzymanie oznacza odejście od pisania corocznych wniosków krótkoterminowych na rzecz stałego źródła finansowania w postaci wniosków budżetowych rozpisywanych w miarę potrzeb placówki. Polecana jest instytucjom, które posiadają już doświadczenie w projektach unijnych. SJO GLOSSA nie pomaga w pisaniu wniosków o akredytację, jednak po jej uzyskaniu, placówka może realizować z nami mobilności.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Co to jest wniosek/projekt krótkoterminowy?
Wniosek/projekt krótkoterminowy to najłatwiejsza droga do skorzystania z grantu Erasmus+. Szkoła starająca się o fundusze może zrealizować w ramach jednego projektu do 30 mobilności w różnych krajach Europy, a czas trwania projektu wynosi od 6 do 18 miesięcy. SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosków krótkoterminowych, więc szkoły zainteresowane tym wsparciem, zapraszamy do współpracy. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Co to jest „Plan Erasmusa”?
Plan Erasmusa to odpowiednik Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły z poprzedniej edycji programu. Powinien być przygotowany przez wszystkich uczestników projektu i zawierać informacje o potrzebach instytucji w perspektywie podniesienia poziomu jakości nauczania, kwalifikacji pracowników, programów nauczania, zarządzania, wymiaru europejskiego oraz współpracy międzynarodowej. Krótko mówiąc to ogólny plan rozwoju szkoły i korzyści jakie otrzyma ona po uzyskaniu grantu i realizacji mobilności.


Co to jest OID / PIC?
PIC to numer, który poprzez rejestrację w systemach unijnych Narodowa Agencja przyznawała placówkom ubiegającym się o granty w ramach programu Erasmus+. Obecnie numer PIC został zastąpiony numerem OID, który można uzyskać poprzez rejestrację w systemie European Solidarity Corps platform. OID został automatycznie przydzielony szkołom, które posiadały numer PIC. Jeśli Twoja placówka ma numer PIC, a nie wiesz jaki numer OID, możesz to sprawdzić tutaj.


Co to jest Europass Mobility?
Europass Mobility to dokument zawierający informacje na temat wiedzy i kwalifikacji nabytych podczas szkolenia w innym kraju europejskim. Aby go uzyskać uczestnik mobilności musi wcześniej uzupełnić wszystkie informacje na stronach unijnych, a następnie przekazać go szkole zagranicznej do podpisu. Aktualne informacje o dokumentach Europass można znaleźć tutaj.


Kto może skorzystać z programu Erasmus+?
Ogólnie w programie mogą brać udział pracownicy instytucji, która otrzymała grant. Uczestnicy programu muszą swoimi działaniami przynieść korzyść nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla placówki, w której pracują. W zależności od konkretnej akcji, wykaz instytucji uprawnionych do wzięcia udziału w programie jest zróżnicowany, dlatego po szczegółowe informacje w tym zakresie zapraszamy na naszą stronę.


Co to jest „zielona podróż” i czy mogę z niej skorzystać?
“Zielona Podróż” to nowość w programie Erasmus+. Aby skorzystać z tej formy wsparcia finansowego, podróż musi być realizowana poprzez niskoemisyjne środki transportu np. autobus, pociąg, car-pooling, rower. Z racji tego, że taka forma podróży przy dłuższych dystansach komplikuje dojazd na miejsce (np. przesiadki, wydłużony czas dojazdu na miejsce) SJO GLOSSA rozpisuje wnioski na podróż standardową, która była wybierana do tej pory i dzięki której uczestnicy nadal będą mogli skorzystać z lotów do miejsca docelowego.


Czy wniosek musi złożyć szkoła czy nauczyciel może samodzielnie składać wniosek?
Wniosek składany jest instytucjonalnie za zgodą dyrekcji i Organu Prowadzącego. Nauczyciel nie może samodzielnie składać wniosku.


Czy wszystkie koszty wyjazdów są pokrywane z grantu Erasmus+?
Uczestnik mobilności otrzymuje wsparcie nie tylko na kurs, ale i usługi z nim związane, czyli podróż i pobyt na miejscu. Szczegółowe informacje odnośnie kwot dofinansowania można znaleźć tutaj.


Jakie wydatki są finansowane w ramach programu Erasmus+
W ramach dofinansowania uczestnik otrzymuje wsparcie na:
- kurs
- wsparcie indywidualne, które może wykorzystać na pobyt na miejscu czyli zakwaterowanie, wyżywienie, środki komunikacji miejskiej itp.
- podróż do miejsca docelowego
Szczegółowe informacje odnośnie kwot dofinansowania można przeczytać tutaj.


Czy mogę sfinansować z grantu kurs droższy niż 400/800 EUR?
Tak, w wypadku zakupienia droższego kursu niż przewiduje dofinansowanie na niego, uczestnik może wyrównać ten koszt, przesuwając środki z otrzymanego wsparcia na całą mobilność.


Do jakich krajów można wyjechać na kurs?
W naszej ofercie wyjazdowej znajdują się u nas kraje takie jak: Irlandia, Malta, Cypr, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Finlandia, Niemcy, Austria, Łotwa. Całą ofertę można sprawdzić w katalog kursów.


Kiedy przyjmowane są zgłoszenia do programu Erasmus+?
Nabór do projektów krótkoterminowych odbywa się raz w roku i składa się je w lutym. W związku z tym SJO GLOSSA rozpoczyna swój nabór do pomocy przy wnioskach we wrześniu, ale wszystko zależy od ostatecznego terminu składania wniosków ogłoszonego przez Narodową Agencję dla danej edycji. Aby być na bieżąco z wszystkimi informacjami na ten temat zapraszamy do zapisu do naszego newslettera (link na dole strony).


Czy są ograniczenia odnośnie poziomu znajomości języka osób chcących skorzystać z programu Erasmus+?
Nie ma ograniczeń względem poziomu językowego uczestnika. Zgłosić na wyjazd mogą się również osoby z zerową znajomością języka i wówczas na etapie wyboru kursu uczestnik wybiera szkołę, która oferuje zajęcia dla osób początkujących.


Ile maksymalnie osób z jednej szkoły może wyjechać na kursy za granicę w ramach jednego projektu Erasmus+?
W ramach jednego wniosku krótkoterminowego w danej szkole można zrealizować maksymalnie 30 mobilności. Od edycji 2025 pojawiły się jednak obostrzenia w tym zakresie:
W przewodniku można przeczytać zapis: “Całkowita kwota dotacji na „Kursy i szkolenia” będzie ograniczona do maksymalnie 50% dotacji przyznanej na projekt. W drodze wyjątku, w przypadku projektów o łącznej dotacji do 40 000 EUR tę maksymalną kwotę ustala się na 20 000 EUR”.
W związku z powyższym w projekcie realnie można ująć 10-11 mobilności 5-dniowych dla działań “kursy i szkolenia” chyba, że placówka dodała inne działania i budżet wzrósł – wówczas zgodnie z informacją z NA, na mobilności można przeznaczyć do 50% całego budżetu.


Jakie rodzaje działań można użyć we wniosku?
Projekty Krótkoterminowe w Sektorze Edukacja Szkolna, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna obejmują działania związane z kursami i szkoleniami nauczycieli i to tą sekcją zajmuje się głównie SJO GLOSSA, natomiast w samym wniosku można poruszać jeszcze inne obszary jak job shadowing nauczycieli w czystej postaci ( w naszej ofercie można znaleźć kursy z elementami job shadowingu) czy wyjazdy młodzieży, ale po szczegółowe informacje odnośnie tych działań proszę odnaleźć na stronach Narodowej Agencji.


Ile może wynosić budżet wniosku krótkoterminowego dla nauczycieli?
We wnioskach w roku 2025 wprowadzono zasadę, że jeśli wniosek opiera się na samych kursach dla kadry, budżet całkowity projektu nie może przekroczyć 20 000 EUR:
“Całkowita kwota dotacji na „Kursy i szkolenia” będzie ograniczona do maksymalnie 50% dotacji przyznanej na projekt. W drodze wyjątku, w przypadku projektów o łącznej dotacji do 40 000 EUR tę maksymalną kwotę ustala się na 20 000 EUR”.


Czy ten sam nauczyciel może wyjechać na kurs za granicą w ramach jednego projektu więcej niż raz?
W edycji Erasmus+ na lata 2014-2020 jeden nauczyciel mógł uczestniczyć w kilku kursach, jednak pula jego grantu na kurs przyznawana była raz bez względu na to ile szkoleń planował odbyć. Pozostałe pule grantu (wsparcie na podróż i wsparcie indywidualne) były przydzielane w zależności od kierunku i ilości wyjazdów. W praktyce oznacza to, że aby spokojnie zmieścić się w puli przydzielanych przez Narodową Agencję grantów zalecamy, aby jeden nauczyciel uczestniczył w jednym kursie w danym wniosku krótkoterminowym.


Ile czasu mają uczestnicy projektu na realizację swojego wyjazdu?
Projekty krótkoterminowe rozpisywane są od 6 do 18 miesięcy i w tym czasie szkoła musi zrealizować wszystkie mobilności i wdrożyć zmiany po odbytych szkoleniach. Pisząc z nami wniosek, termin kursu uczestnicy wybierają na etapie planowania projektu.


Ile trwa mobilność uczestnika projektu?
Mobilności na kursy językowe rozpisywane są na tydzień lub dwa. W praktyce mobilności tygodniowe mają 7 dni mobilności, w tym 5 dni kursu, zaś 2-tygodniowe to od 2025 roku realnie 12 dni mobilności, czyli 2 dni na podróż i 10 dni szkolenia. O ile w przypadku szkoleń tygodniowych nie ma zmian, tak w przypadku 2-tygodniowych zmiana ta wpływa na wysokość dofinansowania indywidualnego.


Czy wszyscy uczestnicy mobilności mogą wyjechać w jednym terminie?
Aby projekt był wartościowy i przyniósł realne korzyści szkole, która stara się o grant, uczestnicy powinni zróżnicować mobilności pod względem rodzajów kursów/krajów/szkół/terminów. Im większa różnorodność w tym zakresie, tym większe szanse na grant. Mobilności oprócz nauki języka są także okazją do poznania innych kultur i nawiązania kontaktów z innymi uczestnikami kursu, co może w przyszłości zaowocować dodatkową współpracą z różnymi europejskimi szkołami, dlatego nie przewiduje się jednego terminu mobilności dla wszystkich uczestników z danej szkoły. We wnioskach składanych od roku 2025 przyjęto zasadę, że na ten sam kurs w tej samej szkole może wyjechać maksymalnie trzech pracowników placówki.


Czy szkoła, która już realizowała projekt w ramach Erasmus+ mobilność może składać kolejny wniosek o grant?
Szkoła, która już realizowała i zakończyła projekt Erasmus+ może ponownie starać się o grant. W edycji na lata 2021-2027 Narodowa Agencja przewiduje jednak ograniczenie do 3 projektów krótkoterminowych dla jednej placówki w całym okresie finansowania.


Jesteśmy w trakcie realizacji projektu Erasmus na Mobilność Kadry. Czy możemy już teraz pisać kolejny wniosek o dofinansowanie?
Najlepszym rozwiązaniem jest zakończenie projektu i dopiero potem ponowne staranie się o grant, ponieważ nowy projekt opiera się również na osiągnięciach z poprzedniego, a te nie są do końca znane do momentu rozliczenia.


Czy uczestnik otrzymuje pieniądze w ramach grantu bezpośrednio na swoje konto?
Grant w pierwszej kolejności wędruje na konto Organu Prowadzącego, a następnie na konto szkoły, która decyduje czy dofinansowanie uczestnika w całości przesyłane jest na jego konto czy może szkoła opłaca wszelkie rachunki za kurs/zakwaterowanie/przelot, a dopiero reszta zostaje przekazana uczestnikowi na utrzymanie na miejscu.


Na czyje konto Narodowa Agencja przelewa kwotę przyznanego grantu?
Grant z Narodowej Agencji w pierwszej kolejności przesyłany jest na konto Organu Prowadzącego (w wybranej przez niego walucie), a następnie na konto szkoły i dalej uczestników.


W jakich transzach Narodowa Agencja wypłaca środki na realizację wyjazdów?
Dokładne informacje w sprawie finansowania konkretnego projektu Narodowa Agencja określa w umowie finansowej, jednak z informacji ogólnych wynika, że środki będą rozdzielane na 2 transze (70% pierwsza, 30% druga transza, ale w umowie finansowej, którą szkoła podpisuje po otrzymaniu informacji, że grant został przyznany, mogą znaleźć się zapisy o innych układach transz (te kwestie ustalane są bezpośrednio przez Narodową Agencję).


Co to znaczy, że pieniądze z Narodowej Agencji wypłacane są ryczałtowo?
Wypłacanie środków ryczałtem oznacza, że Narodowa Agencja zakłada pewne kwoty na poszczególne składowe wyjazdu i wypłaca je uczestnikowi bez względu na to ile rzeczywiście dana składowa wyjazdu kosztuje. W praktyce oznacza to m. in., że NA przekazuje 800 EUR na kurs i zakłada, że w tej kwocie uczestnik realizuje kurs bez względu na to czy realnie koszt kursu wynosi 780 EUR czy 820 EUR.


Co dzieje się z pieniędzmi, których nie wykorzystam w ramach danej kategorii kosztów?
Jeśli w jakiejś kategorii uczestnik zaoszczędził środki, może przesunąć je do innej puli grantu. Na przykład jeśli bilet lotniczy kosztował mniej niż przyznana kwota grantu, zaoszczędzone środki można przeznaczyć na pobyt na miejscu lub wybrać droższy kurs.


Czy szkoła, która posiada akredytację może starać się o wniosek krótkoterminowy?
Szkoła, która posiada akredytację nie może starać się o wniosek krótkoterminowy.


Kiedy ogłaszane są wyniki projektów krótkoterminowych?
Wyniki projektów krótkoterminowych ogłasza Narodowa Agencja i nie ma tu odgórnie ustalonej daty ich publikacji. W informacjach zawartych w oficjalnym przewodniku po programie Erasmus napisano, iż Narodowa Agencja przewiduje czas około 4 miesięcy (od ostatecznej daty na złożenie wniosku) na ocenę i ogłoszenie wyników naboru.


Jakie są konsekwencje wycofania się z realizacji projektu przez uczestnika/szkołę po otrzymaniu grantu z Narodowej Agencji?
Jeśli szkoła otrzymała grant, a jeszcze nie podpisała umowy z Narodową Agencją, to szkoła nie ponosi żadnych konsekwencji, w tym finansowych, na rzecz Narodowej Agencji – niepodpisanie umowy w terminie, jest równoznaczne z wycofaniem się z projektu. Warto jednak pamiętać, że jeżeli szkoła w przyszłości będzie chciała aplikować o dofinansowanie, sytuacja z nie podpisaniem innej umowy finansowej może mieć wpływ na negatywną ocenę kolejnego wniosku.
Jeśli szkoła otrzymała grant, podpisała już umowę i będzie chciała wycofać się z projektu, to tego typu działania muszą być szczegółowo omówione z Narodową Agencją i będą indywidualnie rozpatrywane, Oprócz ewentualnych konsekwencji finansowych związanych z rezygnacją z projektu, w przyszłości decyzja ta może wpłynąć na negatywną ocenę innych wniosków finansowanych przez UE.
Jeśli szkoła otrzymała grant i chce zrealizować zaakceptowany przez Narodową Agencję wniosek, ale wyznaczony do projektu nauczyciel z jakiś powodów rezygnuje z udziału w nim, szkoła ma kilka możliwości:
- znaleźć nowego uczestnika, który dołączy do projektu w zastępstwie osoby, która z niego rezygnuje; warto, by nowa osoba miała podobne doświadczenia zawodowe, co nauczyciel, za którego wchodzi do projektu i by pełniła w nim te same funkcje (ten wariant jest najbardziej optymalny dla szkoły)
- podpisać umowę finansową z Agencją Narodową na mniejszą ilość uczestników, niż został przyznany grant (ten wariant nie jest jednak polecany, ponieważ może mieć negatywny wpływ na inne wnioski finansowane z UE).


Czy można zmienić kurs/kraj wyjazdu po przyznaniu grantu przez Narodową Agencję?
Zarówno kraje, kursy jak i szkoły uczestnicy wybierają na etapie pisania wniosku. Jest to bardzo ważne, ponieważ na podstawie m. in. tych informacji tworzony jest Plan Erasmusa, który jest kluczowy dla decyzji o przyznaniu grantu, stąd też wszelkie zmiany kraju/kursu nie są wskazane.


Co to jest wniosek/projekt krótkoterminowy?
Wniosek/projekt krótkoterminowy to najłatwiejsza droga do skorzystania z grantu Erasmus+. Szkoła starająca się o fundusze może zrealizować w ramach jednego projektu do 30 mobilności w różnych krajach Europy, a czas trwania projektu wynosi od 6 do 18 miesięcy. SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosków krótkoterminowych, więc szkoły zainteresowane tym wsparciem, zapraszamy do współpracy. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Co to jest OID / PIC?
PIC to numer, który poprzez rejestrację w systemach unijnych Narodowa Agencja przyznawała placówkom ubiegającym się o granty w ramach programu Erasmus+. Obecnie numer PIC został zastąpiony numerem OID, który można uzyskać poprzez rejestrację w systemie European Solidarity Corps platform. OID został automatycznie przydzielony szkołom, które posiadały numer PIC. Jeśli Twoja placówka ma numer PIC, a nie wiesz jaki numer OID, możesz to sprawdzić tutaj.


Kto może skorzystać z programu Erasmus+?
Ogólnie w programie mogą brać udział pracownicy instytucji, która otrzymała grant. Uczestnicy programu muszą swoimi działaniami przynieść korzyść nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla placówki, w której pracują. W zależności od konkretnej akcji, wykaz instytucji uprawnionych do wzięcia udziału w programie jest zróżnicowany, dlatego po szczegółowe informacje w tym zakresie zapraszamy na naszą stronę.


Czy wniosek musi złożyć szkoła czy nauczyciel może samodzielnie składać wniosek?
Wniosek składany jest instytucjonalnie za zgodą dyrekcji i Organu Prowadzącego. Nauczyciel nie może samodzielnie składać wniosku.


Jakie wydatki są finansowane w ramach programu Erasmus+
W ramach dofinansowania uczestnik otrzymuje wsparcie na:
- kurs
- wsparcie indywidualne, które może wykorzystać na pobyt na miejscu czyli zakwaterowanie, wyżywienie, środki komunikacji miejskiej itp.
- podróż do miejsca docelowego
Szczegółowe informacje odnośnie kwot dofinansowania można przeczytać tutaj.


Do jakich krajów można wyjechać na kurs?
W naszej ofercie wyjazdowej znajdują się u nas kraje takie jak: Irlandia, Malta, Cypr, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Finlandia, Niemcy, Austria, Łotwa. Całą ofertę można sprawdzić w katalog kursów.


Czy są ograniczenia odnośnie poziomu znajomości języka osób chcących skorzystać z programu Erasmus+?
Nie ma ograniczeń względem poziomu językowego uczestnika. Zgłosić na wyjazd mogą się również osoby z zerową znajomością języka i wówczas na etapie wyboru kursu uczestnik wybiera szkołę, która oferuje zajęcia dla osób początkujących.


Jakie rodzaje działań można użyć we wniosku?
Projekty Krótkoterminowe w Sektorze Edukacja Szkolna, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna obejmują działania związane z kursami i szkoleniami nauczycieli i to tą sekcją zajmuje się głównie SJO GLOSSA, natomiast w samym wniosku można poruszać jeszcze inne obszary jak job shadowing nauczycieli w czystej postaci ( w naszej ofercie można znaleźć kursy z elementami job shadowingu) czy wyjazdy młodzieży, ale po szczegółowe informacje odnośnie tych działań proszę odnaleźć na stronach Narodowej Agencji.


Czy ten sam nauczyciel może wyjechać na kurs za granicą w ramach jednego projektu więcej niż raz?
W edycji Erasmus+ na lata 2014-2020 jeden nauczyciel mógł uczestniczyć w kilku kursach, jednak pula jego grantu na kurs przyznawana była raz bez względu na to ile szkoleń planował odbyć. Pozostałe pule grantu (wsparcie na podróż i wsparcie indywidualne) były przydzielane w zależności od kierunku i ilości wyjazdów. W praktyce oznacza to, że aby spokojnie zmieścić się w puli przydzielanych przez Narodową Agencję grantów zalecamy, aby jeden nauczyciel uczestniczył w jednym kursie w danym wniosku krótkoterminowym.


Ile trwa mobilność uczestnika projektu?
Mobilności na kursy językowe rozpisywane są na tydzień lub dwa. W praktyce mobilności tygodniowe mają 7 dni mobilności, w tym 5 dni kursu, zaś 2-tygodniowe to od 2025 roku realnie 12 dni mobilności, czyli 2 dni na podróż i 10 dni szkolenia. O ile w przypadku szkoleń tygodniowych nie ma zmian, tak w przypadku 2-tygodniowych zmiana ta wpływa na wysokość dofinansowania indywidualnego.


Czy szkoła, która już realizowała projekt w ramach Erasmus+ mobilność może składać kolejny wniosek o grant?
Szkoła, która już realizowała i zakończyła projekt Erasmus+ może ponownie starać się o grant. W edycji na lata 2021-2027 Narodowa Agencja przewiduje jednak ograniczenie do 3 projektów krótkoterminowych dla jednej placówki w całym okresie finansowania.


Czy uczestnik otrzymuje pieniądze w ramach grantu bezpośrednio na swoje konto?
Grant w pierwszej kolejności wędruje na konto Organu Prowadzącego, a następnie na konto szkoły, która decyduje czy dofinansowanie uczestnika w całości przesyłane jest na jego konto czy może szkoła opłaca wszelkie rachunki za kurs/zakwaterowanie/przelot, a dopiero reszta zostaje przekazana uczestnikowi na utrzymanie na miejscu.


W jakich transzach Narodowa Agencja wypłaca środki na realizację wyjazdów?
Dokładne informacje w sprawie finansowania konkretnego projektu Narodowa Agencja określa w umowie finansowej, jednak z informacji ogólnych wynika, że środki będą rozdzielane na 2 transze (70% pierwsza, 30% druga transza, ale w umowie finansowej, którą szkoła podpisuje po otrzymaniu informacji, że grant został przyznany, mogą znaleźć się zapisy o innych układach transz (te kwestie ustalane są bezpośrednio przez Narodową Agencję).


Co dzieje się z pieniędzmi, których nie wykorzystam w ramach danej kategorii kosztów?
Jeśli w jakiejś kategorii uczestnik zaoszczędził środki, może przesunąć je do innej puli grantu. Na przykład jeśli bilet lotniczy kosztował mniej niż przyznana kwota grantu, zaoszczędzone środki można przeznaczyć na pobyt na miejscu lub wybrać droższy kurs.


Kiedy ogłaszane są wyniki projektów krótkoterminowych?
Wyniki projektów krótkoterminowych ogłasza Narodowa Agencja i nie ma tu odgórnie ustalonej daty ich publikacji. W informacjach zawartych w oficjalnym przewodniku po programie Erasmus napisano, iż Narodowa Agencja przewiduje czas około 4 miesięcy (od ostatecznej daty na złożenie wniosku) na ocenę i ogłoszenie wyników naboru.


Czy można zmienić kurs/kraj wyjazdu po przyznaniu grantu przez Narodową Agencję?
Zarówno kraje, kursy jak i szkoły uczestnicy wybierają na etapie pisania wniosku. Jest to bardzo ważne, ponieważ na podstawie m. in. tych informacji tworzony jest Plan Erasmusa, który jest kluczowy dla decyzji o przyznaniu grantu, stąd też wszelkie zmiany kraju/kursu nie są wskazane.

Współpraca z SJO GLOSSA

Jakie formy współpracy dostępne są w ramach współpracy z SJO GLOSSA przy pisaniu wniosku?
SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosku krótkoterminowego (akcja mobilność edukacyjna kadry edukacji szkolnej, działania “kursy i szkolenia”)
bezpłatnie poprzez przekazanie materiałów pomocniczych i udział w webinariach
odpłatnie poprzez analizę informacji uzyskanych od placówki i wskazanie najbardziej optymalnych rozwiązań przy projekcie Erasmus+.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Kto może zgłosić instytucję zainteresowaną realizacją projektu Erasmus+
Zgłosić szkołę do współpracy w ramach udziału w projekcie krótkoterminowym może każdy pracownik instytucji. Proszę jednak pamiętać, że projekt składany jest instytucjonalnie i aby złożyć wniosek wymagana jest zgoda dyrekcji i Organu Prowadzącego. W kontaktach z nami przez cały czas trwania naszej współpracy szkoła wyznacza jednego przedstawiciela – koordynatora szkoły (nie musi to być dyrektor, może to być wyznaczony pracownik), który jest odpowiedzialny za kontakt z nami.


Czy jest minimalna liczba nauczycieli, którą należy zgłosić do projektu Erasmus+?
Nie ma minimum. Oczywiście finalna liczba powinna uwzględniać wszelkie potrzeby i cele placówki, by korzyść dla niej była jak największa.
Wybierając w projekcie działania wyłącznie w zakresie “kursy i szkolenia” można przyjąć udział 10-11 uczestników na mobilności tygodniowe.


Dlaczego warto wybrać kursy z katalogu SJO GLOSSA?
SJO GLOSSA od lat działa w obszarze projektów unijnych, dlatego warto skorzystać z naszego doświadczenia i wiedzy. Szkoły, z którymi współpracujemy posiadają odpowiednie akredytacje i reprezentują określony poziom nauczania. Oferta kursów jest szeroka i każdy znajdzie tu coś dla siebie. Oferujemy zarówno kursy językowe na każdym poziomie zaawansowania, jak i kursy specjalistyczne typu CLIL czy nowe technologie, a także kursy metodyczne dla nauczycieli językowych. Dodatkowo każda placówka jest w stanie przekazać/podpisać wymagane w programie Erasmus+ specjalne dokumenty, które są niezbędne do prawidłowego rozliczenia projektu.


Czy korzystanie z pomocy SJO GLOSSA gwarantuje otrzymanie grantu?
SJO GLOSSA nie ma wpływu na decyzję Narodowej Agencji. Wniosek składa instytucja wnioskująca i SJO GLOSSA nie uczestniczy w składaniu wniosku, jednak korzystając z naszych bezpłatnych materiałów na pewno lepiej odnaleźć się w gąszczu przepisów, a korzystając z webinariów można uzyskać wiele praktycznych informacji od nas. Wybierając opcję płatnej współpracy staramy się dobrać konkretne szkolenia pod potrzeby placówki tak, by wniosek był najbardziej spójny i wartościowy.


Jakie formy współpracy dostępne są w ramach współpracy z SJO GLOSSA przy pisaniu wniosku?
SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosku krótkoterminowego (akcja mobilność edukacyjna kadry edukacji szkolnej, działania “kursy i szkolenia”)
bezpłatnie poprzez przekazanie materiałów pomocniczych i udział w webinariach
odpłatnie poprzez analizę informacji uzyskanych od placówki i wskazanie najbardziej optymalnych rozwiązań przy projekcie Erasmus+.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Dlaczego warto skorzystać z pomocy SJO GLOSSA przy pisaniu wniosku?
Już dzięki bezpłatnym materiałom takim jak e-book i udział w webinarium szkoła dostaje wiele cennych wskazówek jak opracować dobry wniosek. Jeśli dana szkoła zdecyduje się na płatną formę współpracy, pomagamy doprecyzować cele i profile pracowników, którzy będą odbywać mobilności. Zwrócimy uwagę na drobne niuanse programu i szczegóły, które mogą zostać pominięte pisząc wniosek pierwszy raz. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w ramach programu Erasmus+ w opracowaniu wniosku oraz realizacji wyjazdów, dlatego warto skorzystać z naszych praktycznych porad.


Kto może zgłosić instytucję zainteresowaną realizacją projektu Erasmus+
Zgłosić szkołę do współpracy w ramach udziału w projekcie krótkoterminowym może każdy pracownik instytucji. Proszę jednak pamiętać, że projekt składany jest instytucjonalnie i aby złożyć wniosek wymagana jest zgoda dyrekcji i Organu Prowadzącego. W kontaktach z nami przez cały czas trwania naszej współpracy szkoła wyznacza jednego przedstawiciela – koordynatora szkoły (nie musi to być dyrektor, może to być wyznaczony pracownik), który jest odpowiedzialny za kontakt z nami.


Jak zgłosić placówkę do programu Erasmus+?


Czy jest minimalna liczba nauczycieli, którą należy zgłosić do projektu Erasmus+?
Nie ma minimum. Oczywiście finalna liczba powinna uwzględniać wszelkie potrzeby i cele placówki, by korzyść dla niej była jak największa.
Wybierając w projekcie działania wyłącznie w zakresie “kursy i szkolenia” można przyjąć udział 10-11 uczestników na mobilności tygodniowe.


Jakie są zadania uczestnika / koordynatora / dyrektora placówki w projekcie?
W przypadku płatnej współpracy z nami uczestnicy mają do wykonania pewne zadania.
Każdy uczestnik projektu powinien brać czynny udział w tworzeniu go na każdym etapie. Na pierwszych etapach i kontakcie z nami, powinien przedstawić informacje o sobie, odpowiedzieć na zadane pytania, wskazać sugerowane szkolenie, w którym chce uczestniczyć. Po otrzymaniu grantu powinien zrealizować mobilność, wdrożyć jej efekty w swoją pracę i zadbać o kwestie formalne (np. uzupełnienie raportów do Narodowej Agencji, przedstawienie odpowiedniej dokumentacji do rozliczenia swojej mobilności).
Koordynator projektu, oprócz zadań uczestnika, odpowiedzialny jest za kontakt z nami i Narodową Agencją. Zajmuje się kwestiami organizacyjno-administracyjnymi oraz końcowym rozliczeniem projektu dla całej szkoły.
Dyrektor placówki, jeśli uczestniczy w wyjeździe spełnia zadania uczestnika projektu, a ponadto nadzoruje cały projekt szkoły i wspiera koordynatora w działaniach. Udziela formalnych zgód na projekt (w porozumieniu z Organem Prowadzącym).


Dlaczego warto wybrać kursy z katalogu SJO GLOSSA?
SJO GLOSSA od lat działa w obszarze projektów unijnych, dlatego warto skorzystać z naszego doświadczenia i wiedzy. Szkoły, z którymi współpracujemy posiadają odpowiednie akredytacje i reprezentują określony poziom nauczania. Oferta kursów jest szeroka i każdy znajdzie tu coś dla siebie. Oferujemy zarówno kursy językowe na każdym poziomie zaawansowania, jak i kursy specjalistyczne typu CLIL czy nowe technologie, a także kursy metodyczne dla nauczycieli językowych. Dodatkowo każda placówka jest w stanie przekazać/podpisać wymagane w programie Erasmus+ specjalne dokumenty, które są niezbędne do prawidłowego rozliczenia projektu.


Jakie dokumenty musi przygotować instytucja przed złożeniem wniosku?
Dokładny wykaz dokumentów, które należy wgrać znajduje się na stronach unijnych oraz w naszych dokumentach, które można pobrać bezpłatnie (e-book). Wszystkie dokumenty należy wgrać przez złożeniem wniosku. Część dokumentów dostępna jest na wzorach przekazywanych przez Narodową Agencję (np. formularz rachunku bankowego, pełnomocnictwo dla dyrektora), a część szkoły posiadają w swoich archiwach lub otrzymują je od Organu Prowadzącego (np. numer REGON szkoły, uchwała o powstaniu placówki, powołanie na dyrektora szkoły).


Czy korzystanie z pomocy SJO GLOSSA gwarantuje otrzymanie grantu?
SJO GLOSSA nie ma wpływu na decyzję Narodowej Agencji. Wniosek składa instytucja wnioskująca i SJO GLOSSA nie uczestniczy w składaniu wniosku, jednak korzystając z naszych bezpłatnych materiałów na pewno lepiej odnaleźć się w gąszczu przepisów, a korzystając z webinariów można uzyskać wiele praktycznych informacji od nas. Wybierając opcję płatnej współpracy staramy się dobrać konkretne szkolenia pod potrzeby placówki tak, by wniosek był najbardziej spójny i wartościowy.


Dlaczego warto skorzystać z pomocy SJO GLOSSA przy pisaniu wniosku?
Już dzięki bezpłatnym materiałom takim jak e-book i udział w webinarium szkoła dostaje wiele cennych wskazówek jak opracować dobry wniosek. Jeśli dana szkoła zdecyduje się na płatną formę współpracy, pomagamy doprecyzować cele i profile pracowników, którzy będą odbywać mobilności. Zwrócimy uwagę na drobne niuanse programu i szczegóły, które mogą zostać pominięte pisząc wniosek pierwszy raz. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w ramach programu Erasmus+ w opracowaniu wniosku oraz realizacji wyjazdów, dlatego warto skorzystać z naszych praktycznych porad.


Jak zgłosić placówkę do programu Erasmus+?


Jakie są zadania uczestnika / koordynatora / dyrektora placówki w projekcie?
W przypadku płatnej współpracy z nami uczestnicy mają do wykonania pewne zadania.
Każdy uczestnik projektu powinien brać czynny udział w tworzeniu go na każdym etapie. Na pierwszych etapach i kontakcie z nami, powinien przedstawić informacje o sobie, odpowiedzieć na zadane pytania, wskazać sugerowane szkolenie, w którym chce uczestniczyć. Po otrzymaniu grantu powinien zrealizować mobilność, wdrożyć jej efekty w swoją pracę i zadbać o kwestie formalne (np. uzupełnienie raportów do Narodowej Agencji, przedstawienie odpowiedniej dokumentacji do rozliczenia swojej mobilności).
Koordynator projektu, oprócz zadań uczestnika, odpowiedzialny jest za kontakt z nami i Narodową Agencją. Zajmuje się kwestiami organizacyjno-administracyjnymi oraz końcowym rozliczeniem projektu dla całej szkoły.
Dyrektor placówki, jeśli uczestniczy w wyjeździe spełnia zadania uczestnika projektu, a ponadto nadzoruje cały projekt szkoły i wspiera koordynatora w działaniach. Udziela formalnych zgód na projekt (w porozumieniu z Organem Prowadzącym).


Jakie dokumenty musi przygotować instytucja przed złożeniem wniosku?
Dokładny wykaz dokumentów, które należy wgrać znajduje się na stronach unijnych oraz w naszych dokumentach, które można pobrać bezpłatnie (e-book). Wszystkie dokumenty należy wgrać przez złożeniem wniosku. Część dokumentów dostępna jest na wzorach przekazywanych przez Narodową Agencję (np. formularz rachunku bankowego, pełnomocnictwo dla dyrektora), a część szkoły posiadają w swoich archiwach lub otrzymują je od Organu Prowadzącego (np. numer REGON szkoły, uchwała o powstaniu placówki, powołanie na dyrektora szkoły).

Realizacja mobilności

Czy po złożeniu wniosku możliwa jest zmiana nauczyciela, który będzie uczestniczył w wyjeździe w ramach programu Erasmus+?
Tak, po złożeniu wniosku możliwa jest podmiana uczestnika. W takim przypadku należy znaleźć nowego uczestnika, który dołączy do projektu w zastępstwie osoby, która z niego rezygnuje. Warto, by nowa osoba miała podobne doświadczenia zawodowe co nauczyciel, za którego wchodzi do projektu i by pełniła w nim takie same funkcje (nowa osoba musi wyjechać do kraju i na kurs, który wybrała osoba wychodząca z projektu). Takie zmiany są możliwe, jednak zawsze najlepiej to skonsultować z Narodową Agencją.


Co to jest Mobility Tool?
Unijna aplikacja do zarządzania projektami zastąpiona przez Beneficiary Module, który w perspektywie finansowej w latach 2021-2027 jest platformą, w której beneficjenci zarządzają programami i przygotowują raporty.


Jaki jest wiek innych uczestników szkoleń?
W przypadku szkoleń stricte metodycznych lub specjalistycznych uczestnikami są na ogół nauczyciele w wieku od 30 do 50 lat. Jednak w przypadku kursów języka ogólnego w grupach są także osoby znacznie młodsze. Dla każdego z kursów w naszym katalogu podano minimalny limit wieku i należy mieć świadomość, że w grupie mogą być także osoby w tym wieku. Warto także pamiętać, że średni wiek uczestników w grupie jest zdecydowanie niższy w okresie wakacyjnymi niż w pozostałej części roku. Z tego też względu warto rozważyć kursy pozawakacyjne lub wybrać kursy, które są przeznaczone dla określonej grupy zawodowej – w ofercie kursów ogólnych oprócz standardowych kursów językowych dla wszystkich mamy również kursy języka ogólnego dla nauczycieli i kadry szkolnej. W tej grupie wiek uczestników jest zdecydowanie wyższy niż w standardowej grupie ogólnej.


Czy uczestnikami kursów metodycznych są wyłącznie nauczyciele językowi?
W ramach komponentu metodycznego uczestnikami są w ok. 90% czynni nauczyciele, zaś w ok. 10% mogą być osoby, które dopiero zaczynają nauczać lub też przekwalifikowują się, ale zakres kursu jest im potrzebny w pracy i spełniają kryteria by uczestniczyć w zajęciach.


Czy realizując mobilności z SJO GLOSSA uczestnik może zarezerwować tylko kurs, a resztę usług zamówić samodzielnie?
Tak, bez względu na to czy dany uczestnik pisał z nami wniosek czy samodzielnie i zgłosił się po wynikach, może zarezerwować sam kurs, a resztę usług zorganizować samodzielnie.


Jak wygląda zakwaterowanie u rodziny?
Zakwaterowanie u rodziny jest z reguły najtańszą opcją zakwaterowania. Pozwala ona „podglądnąć” życie mieszkańców danego kraju i daje dodatkową możliwość konwersacji z domownikami, co z pewnością pomaga w nauce języka. Proszę jednak pamiętać, że jest to też forma gościny, dlatego jako gość, student powinien uszanować zwyczaje panujące w rodzinie.
Wybierając tę opcję zakwaterowania należy liczyć się z dojazdami do szkoły (w zależności od kraju mogą to być różne dystanse). Do wyboru (w zależności od oferty konkretnej szkoły) są pokoje jedno lub dwuosobowe z prywatną lub wspólną łazienką. Dostęp do kuchni jest ograniczony: rodzina serwuje posiłki, dlatego student nie jest uprawniony do gotowania na własną rękę, jednak dostęp do kuchni żeby przygotować sobie drobną przekąskę czy herbatę nie jest zazwyczaj utrudniony. Rodzinami goszczącymi mogą być różne osoby: zarówno rodziny z dziećmi, jak osoby samotnie mieszkające i dysponujące wolnym pokojem; czy osoby na emeryturze, które oprócz wolnego pokoju mają także trochę wolnego czasu, który mogą wykorzystać na ugoszczenie studentów. Dokładny adres zamieszkania student otrzymuje na około tydzień/dwa przed rozpoczęciem kursu.


Jak wygląda zakwaterowanie w rezydencji/akademiku?
Zakwaterowanie w akademiku/rezydencji to najwygodniejsza opcja. Często są to obiekty położone najbliżej szkoły w dystansie pieszym (dokładne informacje na ten temat zawsze znajdują się przy opisie zakwaterowania z danej szkoły zagranicznej, więc proszę to sprawdzać, ponieważ w większych miastach można liczyć się z dojazdem komunikacją). W tej opcji student ma do dyspozycji pokój jedno/dwuosobowy z prywatną lub wspólną łazienką. Zazwyczaj jest tu dostępna kuchnia (ale nie zawsze). Czasem jest możliwość zamówienia posiłków, ale najczęściej jest to opcja bez wyżywienia.


Transfer z lotniska – warto go zamawiać?
Część szkół oferuje transfer w pakiecie lub wymaga zakup transferu w celach logistycznych (przekazanie kluczy do miejsca zakwaterowania). Jeśli transfer jest opcjonalny i Klient jest nim zainteresowany, to opiekun wyjazdu może zamówić taką usługę, jednak zalecamy wcześniej sprawdzenie dojazdów komunikacją miejską (co oszczędza środki z grantu) lub sprawdzenie cen taxi na miejscu/u innych przedstawicieli transferów, ponieważ szkoła zagraniczna zawsze dolicza swoją marżę za tę usługę.


Czy jadąc samemu na kurs mogę zarezerwować miejsce w pokoju dwuosobowym?
Nie ma takiej możliwości, gdyż szkoły nie prowadzą dokwaterowania. Jadąc na kurs w pojedynkę należy zamówić zakwaterowanie w pokoju jednoosobowym.


Ile godzin zajęć tygodniowo powinno obejmować szkolenie?
Z uwagi na fakt, że pojawią się rozbieżności w komunikatach z NA, SJO GLOSSA zaleca rezerwację szkoleń z minimalną liczbą 25 lekcji tygodniowo.
Obecnie dla nowszych projektów Narodowa Agencja zaznacza, że czas trwania szkolenia musi być proporcjonalny do założonych celów i ma obejmować minimum 25 lekcji tygodniowo. Potwierdzeniem uczestnictwa w szkoleniu jest Europass określający imię, nazwisko, daty szkolenia i efekty uczenia się. Dodatkowo może być to inny dokument, np. certyfikat ze szkoły zagranicznej, jednak preferowaną formą jest Europass – Mobilność.
W zależności od roku otrzymania grantu istnieje jeszcze grupa projektów, która za zgodą opiekuna może realizować mobilności z 20 lekcjami na tydzień. Tu jednak przed dokonaniem rezerwacji prosimy upewnić się u koordynatora projektu w instytucji/opiekuna projektu w NA, ze jest to w Państwa przypadku akceptowalne.


Czy kwota wsparcia na podróż jest taka sama dla wszystkich, którzy mają grant?
Nie, dla wniosków od edycji 2024 NA podniosła stawki wsparcia na podróż i kwoty podróży standardowej wynoszą kolejno: 211 EUR (wcześniej 180) dla odległości 100-499 km, 309 EUR (wcześniej 275) dla odległości 500-1999 km lub 395 EUR(wcześniej 360) dla odległości 2000-2999 km.


Dlaczego warto wybrać kursy z katalogu SJO GLOSSA?
SJO GLOSSA od lat działa w obszarze projektów unijnych, dlatego warto skorzystać z naszego doświadczenia i wiedzy. Szkoły, z którymi współpracujemy posiadają odpowiednie akredytacje i reprezentują określony poziom nauczania. Oferta kursów jest szeroka i każdy znajdzie tu coś dla siebie. Oferujemy zarówno kursy językowe na każdym poziomie zaawansowania, jak i kursy specjalistyczne typu CLIL czy nowe technologie, a także kursy metodyczne dla nauczycieli językowych. Dodatkowo każda placówka jest w stanie przekazać/podpisać wymagane w programie Erasmus+ specjalne dokumenty, które są niezbędne do prawidłowego rozliczenia projekt


Czy za zamówione usługi mam zapłacić w PLN czy w EUR?
SJO GLOSSA może przyjąć opłaty zarówno w PLN (kosztorys wystawiamy po kursie naszego banku w dniu wystawienia kosztorysu) jak i w EUR. Ostateczna decyzja w sprawie wyboru waluty płatności należy zawsze do płacącego


Na co szkoła może przeznaczyć środki ze wsparcia organizacyjnego?
Kwota wsparcia organizacyjnego wynosi 100 EUR na każdego uczestnika mobilności i jest to kwota do wykorzystania przez szkołę, co w praktyce oznacza, że kwota ta nie wędruje na konto uczestnika. Środki ze wsparcia organizacyjnego szkoła może przeznaczyć na koszty bezpośrednio związane z realizacją działań w zakresie mobilności, których nie obejmują inne kategorie kosztów. Na przykład: zakup narzędzi i sprzętu potrzebnego do realizacji działań projektowych; monitorowanie i wsparcie uczestników podczas działań w zakresie mobilności; upublicznianie efektów mobilności. Z tego wsparcia można także pokryć opłatę administracyjną na rzecz SJO GLOSSA


Czy przebywając na kursie zagranicznym mogę nadal liczyć na pomoc opiekuna SJO GLOSSA?
Każdy uczestnik kursu ma od samego początku przydzielonego opiekuna mobilności z ramienia SJO GLOSSA, z którym można kontaktować się mailowo lub telefonicznie również w trakcie wyjazdu


Czy po złożeniu wniosku możliwa jest zmiana nauczyciela, który będzie uczestniczył w wyjeździe w ramach programu Erasmus+?
Tak, po złożeniu wniosku możliwa jest podmiana uczestnika. W takim przypadku należy znaleźć nowego uczestnika, który dołączy do projektu w zastępstwie osoby, która z niego rezygnuje. Warto, by nowa osoba miała podobne doświadczenia zawodowe co nauczyciel, za którego wchodzi do projektu i by pełniła w nim takie same funkcje (nowa osoba musi wyjechać do kraju i na kurs, który wybrała osoba wychodząca z projektu). Takie zmiany są możliwe, jednak zawsze najlepiej to skonsultować z Narodową Agencją.


Jakich dokumentów potrzebuję, aby poprawnie rozliczyć swój wyjazd?
W umowie pomiędzy Narodową Agencją a placówką otrzymującą grant znajduje się wykaz wszystkich niezbędnych dokumentów do rozliczenia projektu. Najważniejszym dokumentem jest certyfikat uczestnictwa w kursie (co zapewnia każda szkoła, z którą współpracujemy). SJO GLOSSA wystawia Państwu również faktury na wszystkie zamówione u nas usługi.


Co to jest Mobility Tool?
Unijna aplikacja do zarządzania projektami zastąpiona przez Beneficiary Module, który w perspektywie finansowej w latach 2021-2027 jest platformą, w której beneficjenci zarządzają programami i przygotowują raporty.


Jak wygląda organizacja zajęć na kursie?
Wszystkie zajęcia trwają do poniedziałku do piątku. W przypadku kursu dwutygodniowego weekend pomiędzy tygodniami jest wolny i do zagospodarowania przez uczestnika. Godziny zajęć ustala szkoła zagraniczna, ale z reguły start przypada na godziny poranne (ok. 8:00-9:00) i koniec w okolicy godziny 13:00 (w przypadku 20 lekcji tygodniowo). Zdarzają się też zajęcia w godzinach popołudniowych (głównie w sezonie wakacyjnym kiedy w szkołach tworzy się dużo grup). SJO GLOSSA zawsze informuje kursantów o której mają się zjawić pierwszego dnia w szkole.
Część szkół prowadzi również zajęcia dodatkowe, tzw. “social programme”, z którego mogą skorzystać wszyscy uczestnicy kursu w danej szkole. Mogą być to zajęcia odpłatne (np. zwiedzanie z przewodnikiem) lub nieodpłatne (np. dodatkowe warsztaty). Harmonogram takich zajęć ustalany jest z tygodnia na tydzień w danej szkole zagranicznej i tylko tam jest on dostępny. Zajęcia te przypadają na godziny popołudniowe/wieczorne i nie są obowiązkowe.


Jaki jest wiek innych uczestników szkoleń?
W przypadku szkoleń stricte metodycznych lub specjalistycznych uczestnikami są na ogół nauczyciele w wieku od 30 do 50 lat. Jednak w przypadku kursów języka ogólnego w grupach są także osoby znacznie młodsze. Dla każdego z kursów w naszym katalogu podano minimalny limit wieku i należy mieć świadomość, że w grupie mogą być także osoby w tym wieku. Warto także pamiętać, że średni wiek uczestników w grupie jest zdecydowanie niższy w okresie wakacyjnymi niż w pozostałej części roku. Z tego też względu warto rozważyć kursy pozawakacyjne lub wybrać kursy, które są przeznaczone dla określonej grupy zawodowej – w ofercie kursów ogólnych oprócz standardowych kursów językowych dla wszystkich mamy również kursy języka ogólnego dla nauczycieli i kadry szkolnej. W tej grupie wiek uczestników jest zdecydowanie wyższy niż w standardowej grupie ogólnej.


Jaki wygląda mix narodowości na kursach?
Uczestnikami kursów są osoby z całej Europy. SJO GLOSSA nie tworzy zamkniętych grup szkoleniowych dla Polaków, a zapisuje uczestników do grup międzynarodowych tak, by uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń z uczestnikami wyjazdów z innych krajów. Z reguły udział procentowy Polaków na kursach to około 10-15%, ale oczywiście są to dane uśrednione i nigdy nie wiemy jaki mix narodowości utworzy się w danej szkole w danym terminie.


Czy uczestnikami kursów metodycznych są wyłącznie nauczyciele językowi?
W ramach komponentu metodycznego uczestnikami są w ok. 90% czynni nauczyciele, zaś w ok. 10% mogą być osoby, które dopiero zaczynają nauczać lub też przekwalifikowują się, ale zakres kursu jest im potrzebny w pracy i spełniają kryteria by uczestniczyć w zajęciach.


Czy uczestnikami kursów językowych i specjalistycznych są wyłącznie pracownicy szkół?
W ramach uczestnictwa w kursach specjalistycznych uczestnikami są z reguły nauczyciele i pracownicy placówek edukacyjnych, zaś w przypadku kursów ogólnych uczestnikiem kursu może być każdy kto ukończył minimalny wiek do przystąpienia do kursu. Jeśli kursantowi zależy na zajęciach, w których uczestniczyć będą głównie pracownicy placówek edukacyjnych, zaleca się wybranie kursu ogólnego z sekcji kurs języka ogólnego dla nauczycieli i kadry szkolnej.


Czy realizując mobilności z SJO GLOSSA uczestnik może zarezerwować tylko kurs, a resztę usług zamówić samodzielnie?
Tak, bez względu na to czy dany uczestnik pisał z nami wniosek czy samodzielnie i zgłosił się po wynikach, może zarezerwować sam kurs, a resztę usług zorganizować samodzielnie.


Czy uczestnik mobilności może zabrać ze sobą osobą spoza projektu na wyjazd?
Generalnie jeśli uczestnik chciałby zabrać ze sobą osobę spoza projektu, to jest taka możliwość, ale proszę pamiętać, że dodatkowa osoba opłaca wszystkie swoje usługi z prywatnych środków, a uczestnik mobilności z grantu i pilnuje by dokumenty dotyczące jego wyjazdu odnosiły się wyłącznie do jego osoby.
Jeśli uczestnik mobilności rezerwuje u nas kurs i zakwaterowanie to osoba spoza projektu także musi zarezerwować u nas kurs i zakwaterowanie by osoby te mieszkały w jednym miejscu (szkoły zagraniczne nie przyjmują osób postronnych, a wyłącznie swoich kursantów). Jeśli osoba spoza projektu nie chce zarezerwować kursu, to wówczas uczestnik mobilności może zarezerwować u nas sam kurs, a zakwaterowanie znaleźć na własną rękę z osobą spoza projektu.


Jak wygląda zakwaterowanie u rodziny?
Zakwaterowanie u rodziny jest z reguły najtańszą opcją zakwaterowania. Pozwala ona „podglądnąć” życie mieszkańców danego kraju i daje dodatkową możliwość konwersacji z domownikami, co z pewnością pomaga w nauce języka. Proszę jednak pamiętać, że jest to też forma gościny, dlatego jako gość, student powinien uszanować zwyczaje panujące w rodzinie.
Wybierając tę opcję zakwaterowania należy liczyć się z dojazdami do szkoły (w zależności od kraju mogą to być różne dystanse). Do wyboru (w zależności od oferty konkretnej szkoły) są pokoje jedno lub dwuosobowe z prywatną lub wspólną łazienką. Dostęp do kuchni jest ograniczony: rodzina serwuje posiłki, dlatego student nie jest uprawniony do gotowania na własną rękę, jednak dostęp do kuchni żeby przygotować sobie drobną przekąskę czy herbatę nie jest zazwyczaj utrudniony. Rodzinami goszczącymi mogą być różne osoby: zarówno rodziny z dziećmi, jak osoby samotnie mieszkające i dysponujące wolnym pokojem; czy osoby na emeryturze, które oprócz wolnego pokoju mają także trochę wolnego czasu, który mogą wykorzystać na ugoszczenie studentów. Dokładny adres zamieszkania student otrzymuje na około tydzień/dwa przed rozpoczęciem kursu.


Jak wygląda zakwaterowanie w mieszkaniu dzielonym?
Zakwaterowanie w mieszkaniu dzielonym to opcja, którą chętnie wybierają osoby lubiące swobodę.
W mieszkaniu można wynająć pokój jedno/dwuosobowy ze wspólną lub prywatną łazienką (w zależności od oferty szkoły zagranicznej). Kuchnia czy salon są do dyspozycji wszystkich mieszkańców. W mieszkaniu znajduje się zazwyczaj kilka pokoi, które zamieszkują studenci z danej szkoły językowej. Mieszkania są koedukacyjne, a bieżące sprzątanie należy do obowiązków mieszkańców (np. wynoszenie śmieci, mycie naczyń po sobie, przestrzeganie ciszy nocnej). Odległość od szkoły jest różna w zależności od kraju, ale zawsze należy liczyć się z dojazdami komunikacją miejską. Wybierając tę opcję zakwaterowania, nie możemy w momencie rezerwacji określić dokładnie, które mieszkanie zostanie przydzielone studentowi, gdyż logistyką zajmuje się szkoła zagraniczna, która w zależności od dostępności mieszkań w danym momencie, przesyła nam dokładny adres na około tydzień/dwa przed rozpoczęciem kursu.


Jak wygląda zakwaterowanie w rezydencji/akademiku?
Zakwaterowanie w akademiku/rezydencji to najwygodniejsza opcja. Często są to obiekty położone najbliżej szkoły w dystansie pieszym (dokładne informacje na ten temat zawsze znajdują się przy opisie zakwaterowania z danej szkoły zagranicznej, więc proszę to sprawdzać, ponieważ w większych miastach można liczyć się z dojazdem komunikacją). W tej opcji student ma do dyspozycji pokój jedno/dwuosobowy z prywatną lub wspólną łazienką. Zazwyczaj jest tu dostępna kuchnia (ale nie zawsze). Czasem jest możliwość zamówienia posiłków, ale najczęściej jest to opcja bez wyżywienia.


Co to jest depozyt w miejscu zakwaterowania i kiedy jest pobierany?
Depozyt pobierany jest w miejscu zakwaterowania i wynosi zazwyczaj około 100-300 EUR. To środki na poczet ewentualnych zniszczeń i nie są one zabierane, a jedynie zamrażane na czas pobytu i oddawane w przy wyjeździe (jeśli nie ma żadnych zniszczeń).


Transfer z lotniska – warto go zamawiać?
Część szkół oferuje transfer w pakiecie lub wymaga zakup transferu w celach logistycznych (przekazanie kluczy do miejsca zakwaterowania). Jeśli transfer jest opcjonalny i Klient jest nim zainteresowany, to opiekun wyjazdu może zamówić taką usługę, jednak zalecamy wcześniej sprawdzenie dojazdów komunikacją miejską (co oszczędza środki z grantu) lub sprawdzenie cen taxi na miejscu/u innych przedstawicieli transferów, ponieważ szkoła zagraniczna zawsze dolicza swoją marżę za tę usługę.


Daty lotów nie pokrywają się idealnie z datami zarezerwowanego zakwaterowania. Co robić?
Jeśli po rezerwacji okazuje się, że daty lotów nie pokrywają się idealnie z datami zakwaterowania i jest potrzeba dokupienia dodatkowego noclegu, konieczne jest zgłoszenie tego opiekunowi SJO GLOSSA (najlepiej przed zakupem biletów lotniczych). Wówczas opiekun wyjazdu dorezerwuje w szkole dodatkowy nocleg (jeśli będzie taka możliwość).


Czy jadąc samemu na kurs mogę zarezerwować miejsce w pokoju dwuosobowym?
Nie ma takiej możliwości, gdyż szkoły nie prowadzą dokwaterowania. Jadąc na kurs w pojedynkę należy zamówić zakwaterowanie w pokoju jednoosobowym.


Czy rezerwując p. jednoosobowy w rodzinie/mieszkaniu dzielonym w tym samym czasie co inny uczestnik kursu mam pewność, że będziemy w tym samym miejscu?
Na wyraźną prośbę uczestników zawsze prosimy o to, by była to ta sama rodzina/mieszkanie dzielone, jednak ze względów logistycznych nie możemy zapewnić, że tak się stanie. Pewność zakwaterowania w jednym miejscu z osobą jadącą w tym terminie ma się wyłącznie przy wyborze pokoju dwuosobowego, ponieważ wówczas konieczne jest podanie drugiej osoby do zakwaterowania, jednak w pozostałych przypadkach nie ma takiej pewności i należy liczyć się z tym, że będą to różne rodziny/mieszkania dzielone.


Ile godzin zajęć tygodniowo powinno obejmować szkolenie?
Z uwagi na fakt, że pojawią się rozbieżności w komunikatach z NA, SJO GLOSSA zaleca rezerwację szkoleń z minimalną liczbą 25 lekcji tygodniowo.
Obecnie dla nowszych projektów Narodowa Agencja zaznacza, że czas trwania szkolenia musi być proporcjonalny do założonych celów i ma obejmować minimum 25 lekcji tygodniowo. Potwierdzeniem uczestnictwa w szkoleniu jest Europass określający imię, nazwisko, daty szkolenia i efekty uczenia się. Dodatkowo może być to inny dokument, np. certyfikat ze szkoły zagranicznej, jednak preferowaną formą jest Europass – Mobilność.
W zależności od roku otrzymania grantu istnieje jeszcze grupa projektów, która za zgodą opiekuna może realizować mobilności z 20 lekcjami na tydzień. Tu jednak przed dokonaniem rezerwacji prosimy upewnić się u koordynatora projektu w instytucji/opiekuna projektu w NA, ze jest to w Państwa przypadku akceptowalne.


Czy kwota wsparcia indywidualnego w programie Erasmus dla wszystkich jest taka sama?
Nie, w zależności od edycji projektu mogą wystąpić różnice w kwocie dofinansowania. Stawki zmieniano kilkukrotnie, dlatego aby określić swój indywidualny budżet grantu, proszę sprawdzić we wniosku o jakie stawki wnioskowano


Czy kwota wsparcia na podróż jest taka sama dla wszystkich, którzy mają grant?
Nie, dla wniosków od edycji 2024 NA podniosła stawki wsparcia na podróż i kwoty podróży standardowej wynoszą kolejno: 211 EUR (wcześniej 180) dla odległości 100-499 km, 309 EUR (wcześniej 275) dla odległości 500-1999 km lub 395 EUR(wcześniej 360) dla odległości 2000-2999 km.


Kiedy mogę zamówić pozostałe usługi dotyczące wyjazdu?
Przejazd, zakwaterowanie i wszelkie inne usługi związane z wyjazdem, prosimy rezerwować dopiero po oficjalnym otrzymaniu od nas potwierdzenia rezerwacji miejsca na kursie.


Dlaczego warto wybrać kursy z katalogu SJO GLOSSA?
SJO GLOSSA od lat działa w obszarze projektów unijnych, dlatego warto skorzystać z naszego doświadczenia i wiedzy. Szkoły, z którymi współpracujemy posiadają odpowiednie akredytacje i reprezentują określony poziom nauczania. Oferta kursów jest szeroka i każdy znajdzie tu coś dla siebie. Oferujemy zarówno kursy językowe na każdym poziomie zaawansowania, jak i kursy specjalistyczne typu CLIL czy nowe technologie, a także kursy metodyczne dla nauczycieli językowych. Dodatkowo każda placówka jest w stanie przekazać/podpisać wymagane w programie Erasmus+ specjalne dokumenty, które są niezbędne do prawidłowego rozliczenia projekt


Mając grant, z jakim wyprzedzeniem należy zarezerwować wyjazd, aby zapewnić sobie miejsce na kursie?
Jeśli dana placówka otrzymała już grant i podpisała wszelkie umowy z Narodową Agencją i uczestnikami, można rozpocząć procedurę rezerwacji mobilności. Im wcześniej rozpoczniemy procedurę, tym lepiej. Poza sezonem miejsca dostępne są nawet na krótko przed wyjazdem, jednak wyjazdy w sezonie letnim potrafią być niemal w pełni zarezerwowane już w pierwszej połowie roku. Proszę mieć również na względzie, że zamówione u nas usługi należy opłacić na 5 tygodni przed rozpoczęciem kursu, więc do tego czasu wszelkie kwestie finansowe z Narodową Agencją czy Organem Prowadzącym muszą być uregulowane.


Czy za zamówione usługi mam zapłacić w PLN czy w EUR?
SJO GLOSSA może przyjąć opłaty zarówno w PLN (kosztorys wystawiamy po kursie naszego banku w dniu wystawienia kosztorysu) jak i w EUR. Ostateczna decyzja w sprawie wyboru waluty płatności należy zawsze do płacącego


Co można opłacić w ramach wsparcia indywidualnego?
Kwoty wsparcia indywidualnego są zależne od kraju docelowego mobilności. Środki te należy przeznaczyć na koszty utrzymania uczestnika w czasie odbywania kursu. Można z nich pokryć zakwaterowanie, wyżywienie, środki transportu na miejscu.


Na co szkoła może przeznaczyć środki ze wsparcia organizacyjnego?
Kwota wsparcia organizacyjnego wynosi 100 EUR na każdego uczestnika mobilności i jest to kwota do wykorzystania przez szkołę, co w praktyce oznacza, że kwota ta nie wędruje na konto uczestnika. Środki ze wsparcia organizacyjnego szkoła może przeznaczyć na koszty bezpośrednio związane z realizacją działań w zakresie mobilności, których nie obejmują inne kategorie kosztów. Na przykład: zakup narzędzi i sprzętu potrzebnego do realizacji działań projektowych; monitorowanie i wsparcie uczestników podczas działań w zakresie mobilności; upublicznianie efektów mobilności. Z tego wsparcia można także pokryć opłatę administracyjną na rzecz SJO GLOSSA


Jak rozliczyć niewykorzystane (zaoszczędzone) środki z puli grantu przyznanej na podróż lub kurs? Czy należy zwrócić je do Narodowej Agencji?
Zaoszczędzone środki beneficjent wypłaca uczestnikowi w formie dopłaty do przyznanego wsparcia indywidualnego, zgodnie z zapisami z umowy, zawartej z uczestnikiem projektu. Środków niewykorzystanych NIE TRZEBA ZWRACAĆ do Narodowej Agencji.


Czy przebywając na kursie zagranicznym mogę nadal liczyć na pomoc opiekuna SJO GLOSSA?
Każdy uczestnik kursu ma od samego początku przydzielonego opiekuna mobilności z ramienia SJO GLOSSA, z którym można kontaktować się mailowo lub telefonicznie również w trakcie wyjazdu


Jakich dokumentów potrzebuję, aby poprawnie rozliczyć swój wyjazd?
W umowie pomiędzy Narodową Agencją a placówką otrzymującą grant znajduje się wykaz wszystkich niezbędnych dokumentów do rozliczenia projektu. Najważniejszym dokumentem jest certyfikat uczestnictwa w kursie (co zapewnia każda szkoła, z którą współpracujemy). SJO GLOSSA wystawia Państwu również faktury na wszystkie zamówione u nas usługi.


Jak wygląda organizacja zajęć na kursie?
Wszystkie zajęcia trwają do poniedziałku do piątku. W przypadku kursu dwutygodniowego weekend pomiędzy tygodniami jest wolny i do zagospodarowania przez uczestnika. Godziny zajęć ustala szkoła zagraniczna, ale z reguły start przypada na godziny poranne (ok. 8:00-9:00) i koniec w okolicy godziny 13:00 (w przypadku 20 lekcji tygodniowo). Zdarzają się też zajęcia w godzinach popołudniowych (głównie w sezonie wakacyjnym kiedy w szkołach tworzy się dużo grup). SJO GLOSSA zawsze informuje kursantów o której mają się zjawić pierwszego dnia w szkole.
Część szkół prowadzi również zajęcia dodatkowe, tzw. “social programme”, z którego mogą skorzystać wszyscy uczestnicy kursu w danej szkole. Mogą być to zajęcia odpłatne (np. zwiedzanie z przewodnikiem) lub nieodpłatne (np. dodatkowe warsztaty). Harmonogram takich zajęć ustalany jest z tygodnia na tydzień w danej szkole zagranicznej i tylko tam jest on dostępny. Zajęcia te przypadają na godziny popołudniowe/wieczorne i nie są obowiązkowe.


Jaki wygląda mix narodowości na kursach?
Uczestnikami kursów są osoby z całej Europy. SJO GLOSSA nie tworzy zamkniętych grup szkoleniowych dla Polaków, a zapisuje uczestników do grup międzynarodowych tak, by uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń z uczestnikami wyjazdów z innych krajów. Z reguły udział procentowy Polaków na kursach to około 10-15%, ale oczywiście są to dane uśrednione i nigdy nie wiemy jaki mix narodowości utworzy się w danej szkole w danym terminie.


Czy uczestnikami kursów językowych i specjalistycznych są wyłącznie pracownicy szkół?
W ramach uczestnictwa w kursach specjalistycznych uczestnikami są z reguły nauczyciele i pracownicy placówek edukacyjnych, zaś w przypadku kursów ogólnych uczestnikiem kursu może być każdy kto ukończył minimalny wiek do przystąpienia do kursu. Jeśli kursantowi zależy na zajęciach, w których uczestniczyć będą głównie pracownicy placówek edukacyjnych, zaleca się wybranie kursu ogólnego z sekcji kurs języka ogólnego dla nauczycieli i kadry szkolnej.


Czy uczestnik mobilności może zabrać ze sobą osobą spoza projektu na wyjazd?
Generalnie jeśli uczestnik chciałby zabrać ze sobą osobę spoza projektu, to jest taka możliwość, ale proszę pamiętać, że dodatkowa osoba opłaca wszystkie swoje usługi z prywatnych środków, a uczestnik mobilności z grantu i pilnuje by dokumenty dotyczące jego wyjazdu odnosiły się wyłącznie do jego osoby.
Jeśli uczestnik mobilności rezerwuje u nas kurs i zakwaterowanie to osoba spoza projektu także musi zarezerwować u nas kurs i zakwaterowanie by osoby te mieszkały w jednym miejscu (szkoły zagraniczne nie przyjmują osób postronnych, a wyłącznie swoich kursantów). Jeśli osoba spoza projektu nie chce zarezerwować kursu, to wówczas uczestnik mobilności może zarezerwować u nas sam kurs, a zakwaterowanie znaleźć na własną rękę z osobą spoza projektu.


Jak wygląda zakwaterowanie w mieszkaniu dzielonym?
Zakwaterowanie w mieszkaniu dzielonym to opcja, którą chętnie wybierają osoby lubiące swobodę.
W mieszkaniu można wynająć pokój jedno/dwuosobowy ze wspólną lub prywatną łazienką (w zależności od oferty szkoły zagranicznej). Kuchnia czy salon są do dyspozycji wszystkich mieszkańców. W mieszkaniu znajduje się zazwyczaj kilka pokoi, które zamieszkują studenci z danej szkoły językowej. Mieszkania są koedukacyjne, a bieżące sprzątanie należy do obowiązków mieszkańców (np. wynoszenie śmieci, mycie naczyń po sobie, przestrzeganie ciszy nocnej). Odległość od szkoły jest różna w zależności od kraju, ale zawsze należy liczyć się z dojazdami komunikacją miejską. Wybierając tę opcję zakwaterowania, nie możemy w momencie rezerwacji określić dokładnie, które mieszkanie zostanie przydzielone studentowi, gdyż logistyką zajmuje się szkoła zagraniczna, która w zależności od dostępności mieszkań w danym momencie, przesyła nam dokładny adres na około tydzień/dwa przed rozpoczęciem kursu.


Co to jest depozyt w miejscu zakwaterowania i kiedy jest pobierany?
Depozyt pobierany jest w miejscu zakwaterowania i wynosi zazwyczaj około 100-300 EUR. To środki na poczet ewentualnych zniszczeń i nie są one zabierane, a jedynie zamrażane na czas pobytu i oddawane w przy wyjeździe (jeśli nie ma żadnych zniszczeń).


Daty lotów nie pokrywają się idealnie z datami zarezerwowanego zakwaterowania. Co robić?
Jeśli po rezerwacji okazuje się, że daty lotów nie pokrywają się idealnie z datami zakwaterowania i jest potrzeba dokupienia dodatkowego noclegu, konieczne jest zgłoszenie tego opiekunowi SJO GLOSSA (najlepiej przed zakupem biletów lotniczych). Wówczas opiekun wyjazdu dorezerwuje w szkole dodatkowy nocleg (jeśli będzie taka możliwość).


Czy rezerwując p. jednoosobowy w rodzinie/mieszkaniu dzielonym w tym samym czasie co inny uczestnik kursu mam pewność, że będziemy w tym samym miejscu?
Na wyraźną prośbę uczestników zawsze prosimy o to, by była to ta sama rodzina/mieszkanie dzielone, jednak ze względów logistycznych nie możemy zapewnić, że tak się stanie. Pewność zakwaterowania w jednym miejscu z osobą jadącą w tym terminie ma się wyłącznie przy wyborze pokoju dwuosobowego, ponieważ wówczas konieczne jest podanie drugiej osoby do zakwaterowania, jednak w pozostałych przypadkach nie ma takiej pewności i należy liczyć się z tym, że będą to różne rodziny/mieszkania dzielone.


Czy kwota wsparcia indywidualnego w programie Erasmus dla wszystkich jest taka sama?
Nie, w zależności od edycji projektu mogą wystąpić różnice w kwocie dofinansowania. Stawki zmieniano kilkukrotnie, dlatego aby określić swój indywidualny budżet grantu, proszę sprawdzić we wniosku o jakie stawki wnioskowano


Kiedy mogę zamówić pozostałe usługi dotyczące wyjazdu?
Przejazd, zakwaterowanie i wszelkie inne usługi związane z wyjazdem, prosimy rezerwować dopiero po oficjalnym otrzymaniu od nas potwierdzenia rezerwacji miejsca na kursie.


Mając grant, z jakim wyprzedzeniem należy zarezerwować wyjazd, aby zapewnić sobie miejsce na kursie?
Jeśli dana placówka otrzymała już grant i podpisała wszelkie umowy z Narodową Agencją i uczestnikami, można rozpocząć procedurę rezerwacji mobilności. Im wcześniej rozpoczniemy procedurę, tym lepiej. Poza sezonem miejsca dostępne są nawet na krótko przed wyjazdem, jednak wyjazdy w sezonie letnim potrafią być niemal w pełni zarezerwowane już w pierwszej połowie roku. Proszę mieć również na względzie, że zamówione u nas usługi należy opłacić na 5 tygodni przed rozpoczęciem kursu, więc do tego czasu wszelkie kwestie finansowe z Narodową Agencją czy Organem Prowadzącym muszą być uregulowane.


Co można opłacić w ramach wsparcia indywidualnego?
Kwoty wsparcia indywidualnego są zależne od kraju docelowego mobilności. Środki te należy przeznaczyć na koszty utrzymania uczestnika w czasie odbywania kursu. Można z nich pokryć zakwaterowanie, wyżywienie, środki transportu na miejscu.


Jak rozliczyć niewykorzystane (zaoszczędzone) środki z puli grantu przyznanej na podróż lub kurs? Czy należy zwrócić je do Narodowej Agencji?
Zaoszczędzone środki beneficjent wypłaca uczestnikowi w formie dopłaty do przyznanego wsparcia indywidualnego, zgodnie z zapisami z umowy, zawartej z uczestnikiem projektu. Środków niewykorzystanych NIE TRZEBA ZWRACAĆ do Narodowej Agencji.

Słowniczek

Akredytacja
Akredytacja to “bilet wstępu” do programu Erasmus+ na lata 2021-2027, a jej otrzymanie oznacza odejście od pisania corocznych wniosków krótkoterminowych na rzecz stałego źródła finansowania w postaci wniosków budżetowych rozpisywanych w miarę potrzeb placówki. Polecana jest instytucjom, które posiadają już doświadczenie w projektach unijnych. SJO GLOSSA nie pomaga w pisaniu wniosków o akredytację, jednak po jej uzyskaniu, placówka może realizować z nami mobilności.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Plan Erasmusa
Plan Erasmusa to odpowiednik Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły z poprzedniej edycji programu. Powinien być przygotowany przez wszystkich uczestników projektu i zawierać informacje o potrzebach instytucji w perspektywie podniesienia poziomu jakości nauczania, kwalifikacji pracowników, programów nauczania, zarządzania, wymiaru europejskiego oraz współpracy międzynarodowej. Krótko mówiąc to ogólny plan rozwoju szkoły i korzyści jakie otrzyma ona po uzyskaniu grantu i realizacji mobilności.


Grant
Dofinansowanie przyznawane w ramach programu Erasmus+.


Mobilność
Wyjazd za granicę i działania uczestnika związane z wyjazdem na kurs w ramach programu Erasmus+


Europass Mobility
Europass Mobility to dokument zawierający informacje na temat wiedzy i kwalifikacji nabytych podczas szkolenia w innym kraju europejskim. Aby go uzyskać uczestnik mobilności musi wcześniej uzupełnić wszystkie informacje na stronach unijnych, a następnie przekazać go szkole zagranicznej do podpisu. Aktualne informacje o dokumentach Europass można znaleźć tutaj.


Akredytacja
Akredytacja to “bilet wstępu” do programu Erasmus+ na lata 2021-2027, a jej otrzymanie oznacza odejście od pisania corocznych wniosków krótkoterminowych na rzecz stałego źródła finansowania w postaci wniosków budżetowych rozpisywanych w miarę potrzeb placówki. Polecana jest instytucjom, które posiadają już doświadczenie w projektach unijnych. SJO GLOSSA nie pomaga w pisaniu wniosków o akredytację, jednak po jej uzyskaniu, placówka może realizować z nami mobilności.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Wniosek/projekt krótkoterminowy
Wniosek/projekt krótkoterminowy to najłatwiejsza droga do skorzystania z grantu Erasmus+. Szkoła starająca się o fundusze może zrealizować w ramach jednego projektu do 30 mobilności w różnych krajach Europy, a czas trwania projektu wynosi od 6 do 18 miesięcy. SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosków krótkoterminowych, więc szkoły zainteresowane tym wsparciem, zapraszamy do współpracy.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Plan Erasmusa
Plan Erasmusa to odpowiednik Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły z poprzedniej edycji programu. Powinien być przygotowany przez wszystkich uczestników projektu i zawierać informacje o potrzebach instytucji w perspektywie podniesienia poziomu jakości nauczania, kwalifikacji pracowników, programów nauczania, zarządzania, wymiaru europejskiego oraz współpracy międzynarodowej. Krótko mówiąc to ogólny plan rozwoju szkoły i korzyści jakie otrzyma ona po uzyskaniu grantu i realizacji mobilności.


Narodowa Agencja
Jednostka organizacyjna Unii Europejskiej rozpatrująca wnioski i przyznająca grant w ramach programu Erasmus+.


Grant
Dofinansowanie przyznawane w ramach programu Erasmus+.


Beneficjent
Organizacja (np. szkoła), która otrzymała grant w ramach programu Erasmus+.


Mobilność
Wyjazd za granicę i działania uczestnika związane z wyjazdem na kurs w ramach programu Erasmus+


PIC/OID
PIC to numer, który poprzez rejestrację w systemach unijnych Narodowa Agencja przyznawała placówkom ubiegającym się o granty w ramach programu Erasmus+. Obecnie numer PIC został zastąpiony numerem OID, który można uzyskać poprzez rejestrację w systemie European Solidarity Corps platform. OID został automatycznie przydzielony szkołom, które posiadały numer PIC. Jeśli Twoja placówka ma numer PIC, a nie wiesz jaki ma numer OID, możesz to sprawdzić tutaj.


Europass Mobility
Europass Mobility to dokument zawierający informacje na temat wiedzy i kwalifikacji nabytych podczas szkolenia w innym kraju europejskim. Aby go uzyskać uczestnik mobilności musi wcześniej uzupełnić wszystkie informacje na stronach unijnych, a następnie przekazać go szkole zagranicznej do podpisu. Aktualne informacje o dokumentach Europass można znaleźć tutaj.


Beneficiary Module
Beneficiary Module zastępuje system Mobility Tool i w nowej perspektywie finansowej w latach 2021-2027 to system, w którym beneficjenci zarządzają programami i przygotowują raporty.


Wniosek/projekt krótkoterminowy
Wniosek/projekt krótkoterminowy to najłatwiejsza droga do skorzystania z grantu Erasmus+. Szkoła starająca się o fundusze może zrealizować w ramach jednego projektu do 30 mobilności w różnych krajach Europy, a czas trwania projektu wynosi od 6 do 18 miesięcy. SJO GLOSSA pomaga w pisaniu wniosków krótkoterminowych, więc szkoły zainteresowane tym wsparciem, zapraszamy do współpracy.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.


Narodowa Agencja
Jednostka organizacyjna Unii Europejskiej rozpatrująca wnioski i przyznająca grant w ramach programu Erasmus+.


Beneficjent
Organizacja (np. szkoła), która otrzymała grant w ramach programu Erasmus+.


PIC/OID
PIC to numer, który poprzez rejestrację w systemach unijnych Narodowa Agencja przyznawała placówkom ubiegającym się o granty w ramach programu Erasmus+. Obecnie numer PIC został zastąpiony numerem OID, który można uzyskać poprzez rejestrację w systemie European Solidarity Corps platform. OID został automatycznie przydzielony szkołom, które posiadały numer PIC. Jeśli Twoja placówka ma numer PIC, a nie wiesz jaki ma numer OID, możesz to sprawdzić tutaj.


Beneficiary Module
Beneficiary Module zastępuje system Mobility Tool i w nowej perspektywie finansowej w latach 2021-2027 to system, w którym beneficjenci zarządzają programami i przygotowują raporty.
